Miért is kéne quinoát enni?

Napjainkban és az utóbbi évtizedekben mindig jön egy-egy újabb növény, hozzávaló, szupefood, amit felkap a média, a különböző egészségtudatos irányzatok, a receptes oldalak. Ez nem rossz dolog, inkább csak az ingerküszöbünket éri el egyre nehezebben egy szenzációsnak kikiáltott újabb élelmiszer. Pedig néhányukra valóban érdemes figyelni, megjegyezni, és használni, mert tényleg olyan értékeket képviselnek, amitől az életünk finomabb, egészségesebb és sok esetben még könnyebb is lehet! A quinoa is ezeknek az élelmiszereknek a sorát gyarapítja, hiszen egyszerű elkészíteni, nem gabona, mégis köretként nagyon jól használható és egészséges!

 

Kezdjük az elején: mi is az a quinoa (ejtsd: kinoa)

Ez az apró magocska Dél-Amerikából származik, főleg Bolívia és Peru környékén elterjedt. Nevezik rizsparéjnak is - bár valljuk be ez a név kevésbé vonzó, de mégis a növény hatalmas karriert futott be, az utóbbi évtizedekben pedig a világ többi táján is berobbant a quinoa! Dél-Amerikában már évezredek óta nagy becsben tartják és termesztik magjáért és leveleiért. 

Az aztékok szent gabonának tartották, de valójában a quinoa álgabona, közeli ehető rokonai a cékla, spenót és az amaránt, felhasználni pedig hasonlóan lehet, mint a rizst.

 

 

Miért olyan jó nekünk a quinoa? 

Mert a quinoa maga a teljes értékű fehérje és emelett gazdag vitaminforrás is! Egyszóval a quinoa nem véletlenül vált “szupersztárrá”, ugyanis sokak szerint az egyik legtökéletesebb növény: egymagában tartalmazza mind a 9 esszenciális aminósavat, amit a szervezetünk nem tud előállítani, ezért külső forrásokból kell bevinnünk azokat. Ezenkívül számtalan vitamint és nyomelemet is tartalmaz: gazdag káliumban, mangánban, kalciumban, magnéziumban, vasban, rézben és foszforban, valamint nagyobb mennyiségű B-, C- és E-vitamin is van benne.

 

Ezért edd rendszeresen a quinoát!

Néhányt tényt érdemes kiemelni a quinoa számtalan jótékony tulajdonsága közül, azon kívül, hogy használatával tovább színesíthetjük a konyhai alapanyagainkat! 

  • Gluténmentes, és könnyen emészthető. A gluténmentes étrendbe azért is érdemes beépíteni, mert ásványi anyag, vitamin és tápanyagtartalma kimagasló, és felülmúlja a hagyományos gabonafélékét.
  • A hagyományos gabonákhoz képest magasabb a jó zsírsav tartalma (pl. omega-3), melyek párolás vagy forralás esetén sem tűnnek el.
  • A quinoa olyan rostokat tartalmaz, amik segítenek a vércukorszint normál tartományban tartását, és csökkentik a koleszterinszintet.
  • Magas az antioxidáns tartalma és erős gyulladáscsökkentő hatása is van.
  • A quinoa keményítőtartalma kimagasló, ugyanakkor glikémiás indexe viszonylag alacsony, kevésbé terheli meg az inzulin háztartást, így cukorbetegek is könnyen fogyaszthatják.

 

A quinoa fajtái - A fehér, a vörös és a fekete 

A quinoa a kiemelkedő élettani hatásai mellett hihetetlen sok - 120! - fajtával is is büszkélkedhet, de ne aggódjatok, mi csak a három legismertebb mutatjuk be nektek! 

Ez a fehér, a vörös és a fekete, ezek a legismertebb és legelterjedtebb verziók. Ezen kívül létezik tricolor változat, amiben a fenti három fajtát keverik. Egyébként, csak hogy el tudjátok képzelni, ezek a színes magok a növény akár 180 centire megnövő szár csúcsán csücsülnek! A fehér változat a legnépszerűbb, a vörös magokból inkább köret készül, a fekete verzió pedig édesebb egy kicsit, de bármely változatot használhatod bármire. 

 

 

Na és a quinoa tényleg jobb, mint a rizs? 

A fenti kérdés igazán érdekfeszítő, rengetegen teszik fel nekünk is! A helyzet az, hogy mindkét alapanyagnak megvannak a saját előnyei. Szóval mielőtt a rizst tiltólistára tennéd, érdemes megnézni közelebbről a felvetést.

A szuperételek terjedésével, mint amilyen a quinoa is, kicsit háttérbe szorultak a hagyományos köreteink. Azonban téves dolog a szakemberek szerint rémként beállítani a rizst, mert igenis beférnek az egészséges táplálkozásba. Természetesen nem mindegy, milyen rizsről is beszélünk.

Például a barna rizs több ásványi anyagot, vitamint és rostot tartalmaz, mint a fehér rizs, és ott vannak még a különféle rizsfajták: például a vadrizs, a fekete rizs, vagy a basmati rizs. Ezek a szakemberek szerint jobban hasonlítanak a quinoára, mint a sima rizsre.

Egyszóval szinte lehetetlen megmondani, melyik a jobb választás. Gluténérzékenység esetén mind a kettő tökéletesen alkalmazható, és ugyan úgy igaz ez az egészséges és kiegyensúlyozott étrendet követőkre is.

 

Hogyan főzzük a quinoát?

Nem kell bonyolult konyhatechnikai eljárásokra gondolnod, ha quinoát szeretnél főzni!  Ugyan úgy ahogy a rizst, úgy a quinoát is főzés előtt át kell öblíteni, sőt, ugyan úgy főzhető vagy párolható, mint a rizs. A quinoa főzése dupla mennyiségű hideg vízben történjen, de hogy teljesen megpuhuljon, és felszívja az összes folyadékot, érdemes letakarva pihentetni. Főzés előtt át lehet pirítani egy kis olajon, amitől enyhe diós ízt kap.

 

Felhasználása, tárolása 

A quinoa kiemelkedő jótékony tulajdonságai mellé legalább ilyen széles a felhasználhatósága is! Szóval a szuperfood szuper sokoldalúan alkalmazható a konyhában, akár édes, akár sós verzióban is! Használhatod köretként, és salátákhoz adva laktató egytálétel készül belőle, de akár zöldségfasírt alapja is lehet. 

A quinoa tökéletes köret! Ahogy írtuk, előkészítése, megfőzés nagyon egyszerű, utána pedig bátran ízesíthető, fűszerezhető, összekeverhetjük zöldségekkel akár wokban is.  

Készíthetünk belőle egytálételeket is, rakott finomságokba is nagyon jól illik. Tartalmas fogás készül belőle salátákhoz adva, de például zöldségfasírt alapja is lehet. 

Jól passzol a húsokkal is, de rendkívüli tápértékének köszönhetően hús nélkül is legalább olyan gyakran készítik.

A puffasztott és pehely formában is kapható verziókat bármiféle előzetes kezelés nélkül egyből lehet joghurtba vagy kefirbe tenni, és színesíteni a reggeliket. Édesen elkészíthetjük a tejberizshez hasonlóan, amit aztán további gyümölcsökkel tálalhatunk. A quinoa lisztet egy az egyben felhasználhatjuk sütéshez is, vagy keverhetjük más lisztfélékkel is.

Tárolása nem igényel különösebb odafigyelést, száraz, hűvös helyen, zárt dobozban vagy tasakban lehetséges.



Ezt készítsd el - a quinoa elkészítése

Ha már ennyit beszéltünk erről a fantasztikus növényről, meg is mutatjuk, mennyire gyors, és egyszerű a quinoa elkészítése. Mindkét quinoa recept könnyen, bármelyik évszakban elkészíthető, és tele van zöldségekkel, ízekkel, no és a szupersztár quinoával, amihez reméljük meghoztuk a kedved!

Háromszínű quinoa salátával töltött paprika

 

Háromszínű quinoa saláta grillezett zöldségekkel

 



Copyright 2022 GÁPA Kft. - Minden jog fenntartva
Áraink az áfát tartalmazzák!

Az Aszaltgyümölcsök és Olajosmagvak ABC (magosbolt.hu) weboldalon található információk kizárólag tájékoztató jellegűek, nem minősülnek orvosi szakvéleménynek, a gyártók, forgalmazók, szállítók valamint publikus lexikonok, szakkönyvek és folyóiratok információi, ezek tartalmáért oldalunk a felelősséget nem vállalja, olvasásuk nem pótolja az orvosi kivizsgálást és gyógykezelést, ezért ajánljuk hogy problémáival forduljon szakorvoshoz!

Az adatvédelmi nyilvántartásba vételi határozatok számai: NAIH-91981/2016., NAIH-108643/2016.
Tovább a megrendeléshez